Hvordan Lægger du en Marketing Strategi?

“Hvordan laver jeg en marketing plan?” – dette spørgsmål er der helt sikkert rigtig mange, der har stillet sig selv første gang de skulle prøve krafter med at lave en marketing strategi. En marketing strategi er en del af enhver virksomheds marketing mix. Uanset om din virksomhed har et stort marketing-budget, eller om det slet ikke er noget, I bruger penge eller energi på i jeres daglige forretningsgang, bør man have en plan for sine marketing aktiviteter.

Så er du i tvivl om, hvordan du skal gribe det an, når du skal lave en marketing strategi til din virksomhed? Frygt ej, for vi har samlet en guide på fire lette trin, som fungerer som en slags markedsføringsplan skabelon, som du kan bruge, når du giver dig i kast med en marketing strategi.

Trin 1: Vælg dine kanaler

Først og fremmest skal du vælge de kanaler, du ønsker at markedsføre din virksomhed på. Det kan eksempelvis være TV-reklamer, sociale medier som Facebook eller Instagram, Google eller noget helt fjerde. Du kan med fordel tage udgangspunkt i din målgruppe og starte med at lave en analyse af denne. På den måde finder du ud af, hvilke medier, din målgruppe bruger mest, og dermed ved du, hvilke kanaler og medier, som vil være mest fordelagtige at bruge i din markedsføring. Hvis det er første gang du giver dig i kast med marketing på denne måde, kan du også med fordel vælge at bruge nogle kanaler, hvor du nemt og tydeligt kan se effekten af dine indsatser, så du kan se, hvordan du fremover kan optimere.

Trin 2: Overvej, om du skal bruge offline medier

Du kan også overveje, om du vil gøre brug af offline medier i din markedsføring strategi. Offline medier kunne for eksempel være reklamer i TV, i radioen eller på plakater eller flyers. Man kan være tilbøjelig til at kalde offline markedsføring for mere traditionel – eller ligefrem gammeldags – markedsføring, men ikke desto mindre er det en effektiv måde at markedsføre sin virksomhed på, og helt klart en mulighed, som du bør overveje, om du vil bruge i din markedsføring.

Trin 3: Læg et budget

Uden et budget kan det være utrolig svært overhovedet at lægge en marketing strategi for en virksomhed. De kanaler og aktiviteter, som man planlægger i sin strategi afhænger nemlig af, hvor stort et budget, man sætter af til sin markedsføring. Jo større et budget man har, jo flere potentielle kunder vil man – alt andet lige – kunne nå. Man skal dog være opmærksom på, at man ikke nødvendigvis får mest muligt ud af at kaste en masse penge efter sin markedsføring. Man får mest ud af sin markedsføring hvis man planlægger den grundigt og lægger en god strategi.

Trin 4: Lav en handlingsplan

Når den konkrete strategi skrives ned kaldes det en handlingsplan. Det er i handlingsplanen, at man noterer i detaljer, hvilke aktiviteter, der skal udføres samt hvornår og af hvem. Handlingsplanen er marketingstrategiens “bibel” og den, man altid kan vende tilbage til, når man bliver i tvivl om, hvad der er planlagt og hvordan strategien skal føres ud i livet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *